الخميس، 27 أغسطس 2009

طفح رومانسى..!

  • الموعد الاول
  1. شدت على يدى
  2. ووشوشتنى كلمتين
  3. اعز ما ملكته طوال يوم:
  4. "سنلتقى غدا"
  5. ولفها الطريق..
  6. حلقت ذقنى مرتين
  7. مسحت نعلى مرتين
  8. اخذت ثوب صاحبى..وليرتين..
  9. لاشترى حلوى لها،وقهوة مع الحليب!
  10. وحدى على المقعد
  11. والعاشقون يبسمون ..
  12. وخافقى يقول
  13. ونحن سوف نبتسم !
  14. لعلها قادمه على الطريق..
  15. لعلها سهت
  16. لعلها ..لعلها..
  17. ولم تزل دقيقتان!
  18. النصف بعد الرابعه
  19. النصف مر
  20. وساعة ..وساعتان
  21. وامتدت الظلال
  22. ولم تجىءمن وعدت
  23. فى النصف بعد الرابعه

هناك 12 تعليقًا:

  1. جميــــــــــــلة!
    هل هى من تاليفك؟

    ردحذف
  2. norhiaiy
    انا مش شاعر انا مهندس زراعى (فاشل)بقبض من الحكومه 400 جنيه ومن غير تعب ولكن الشعر من
    هواباتى ومعرفتش هذا الشعر لصلاح عبد الصبور
    ولا لسميح القاسم لانى نقلتها فى كراسة الذكريات
    من زمان!!
    اهلابيكى وتعودى مرات عديده..

    ردحذف
  3. لقــــــــــد عدت
    الشعر لمحمود درويش
    قصيدة (الموعد الاول)
    ولا أرى انك فاشلاً فقد أخترت
    شيئاً جعلنى أعجب به أولاً ثم ابحث
    عنه ثانياً تم أعود لاقول لك هذه الاجابة!!
    فأين الفشــــــــــــــــــــــــــــــل؟

    ردحذف
  4. اليس هناك من وسيلة
    لأزالة التأكيد على الكلمة؟

    ردحذف
  5. norhiaty
    شكرا لاهتمامك والعوده وتذكيرى بالمؤلف وانتى استاذه..وافرضى انى كدبت عليكى وقلت انى المؤلف
    كان شكلى به؟ موضوع الفشل قد اكون غير مسؤول عنه
    لكن هى دى بلدنا ..!!
    سعدت بزيارتك واتمنى المداومه !!

    ردحذف
  6. اختيار جميل جدا
    بس ياترى دى نقلتها بقلب الخمسين
    ولا بعقل السبعين

    ردحذف
  7. هههههههههههههه
    تصدق مااخدتش بالى من العنوان
    طيب ليه ؟
    هى المشاعر الجميلة دى لما تزيد كده تبقى طفح ؟

    ردحذف
  8. لقد خلقنا الله احرارا
    انا فرحان لزيارتك وانا من سن العاشره اى من عشر سنوات وانا احب قرآة الشعر . واقطع جرايد بابا واقصها واحتفظ بيها بعد نقلها ..واعتقد كتبتها
    بعقل الخمسن سن الاحبطات الصادمه وعدم تحقق الامنيات
    وبالنسبه للطفح فاالحياه علمتنا ان الشعر دلع علشان كده باعتبره رفاهيه لا استحقها..
    دمتى بخير..

    ردحذف
  9. العيب مش فيها العيب فى التوقيت نفسه الساعه 4.30
    بس انا كان ممكن اتقبل الشكولاته اللى كان هتتقدم لها على الاقل كنت اخفف من حدة الموقف الصعيب ده

    ردحذف
  10. قطة الصحراء
    سعيد بزيارتك وفعلا العيب انها ماكنتشى عندها ساعه
    وانا كنت عازمها على غداء حب مش شيكولاته..
    على العموم ملحوقه,, وهى عنها الان طفلين..وحالباجزمتى ودقنى ماتفرقهموش فى اللون..
    سعيد بمرورك ..ومنتظرك بالشيكولاته,,

    ردحذف
  11. هي قالت غدا لكن لم تحدد الميعاد جميله جدا كلماتك و مدونتك جميلة جدا سعيده بمروري عليها
    تحياتي

    ردحذف
  12. malika
    مرور اسعدننى،كماقراءة قصصك القصيره فى الاسطوره الذاتيه،،اما انها لم تحضر فى الميعاد فالاقدار تحبنى
    بعد ما رأيتها وانتفاخات جسمها واعوجاج وجههها
    وجر طفليها..رغم عدم مروراكثر من اربعة اعوام
    على اللقاءالموهوم ..
    منتظرك مره اخرى واخرى...

    ردحذف